12. mai 2012

Viktige ord


- Dette må vi prioritere! Dette har høyeste prioritet. Sett det på toppen av prioriteringslista! 

Hørt det før? Både på jobben og hjemme er dette en ikke uvanlig replikk. Politikere bruker også begrepet flittig.

- Vi må prioritere god eldreomsorg, et godt utdanningstilbud, ivareta næringslivets interesser, tilrettelegge for nyetablering og sørge for god infrastruktur.  

 I disse lønnsforhandlingstider er dette ordet så ofte brukt at det er nesten så man glemmer hva det egentlig betyr. Å prioritere handler nemlig om å sette en ting foran noe annet. Det er faktisk vanskeligere enn man tror. Det er veldig sjelden at den som ber deg om å prioritere noe, sier noe om hva du må velge BORT.

Ord er finurlige sånn. Når man jobber en del med ord som jeg har gjort, får man av og til en liten ut-av-språket-opplevelse, om man kan si det sånn. Det kan være en interessant øvelse å tre tilbake og betrakte ordene sånn litt på avstand. Ta ”selvstendig”, for eksempel. Mange stillingsannonser vektlegger at søkeren må være i stand til å arbeide selvstendig. Men hva betyr det egentlig? At man klarer å ta avgjørelser på egen hånd? Ja visst. Men ofte betyr det at du må be om tillatelser og godkjenning likevel. Det er nok fordi ”delegering” også er et vanskelig ord.

”Integrering” er et sånt ord. Et sånt ord som man er opptatt av i politikken, for eksempel. Å integrere betyr å ”innlemme i en helhet”. Integrering er en prioritering, skal man tro politikerne. Jeg synes integrering er et spennende ord. Spennende fordi det snakker i flere retninger. Det snakker til de som skal integreres – som skal bli en del av en ny helhet, men det snakker også til de som utgjør helheten de andre skal innlemmes i. Sånt er fort gjort å glemme. Den siden av integrering er litt som en dugnad – alle snakker pent om det, men vi er ikke alle like ivrige til å delta.

Når ord blir forretning, så dukker det opp mange rare sammensetninger. ”Proaktiv” er et sånt eksempel. ”Proaktiv” betyr noe sånt som å være i forkant, løse problemene før de oppstår, på en måte. Men om man plukker litt i ordet, så ser man at ”pro” betyr ”for”, og da blir det jo ”FOR aktiv”. Det er i grunn ganske beskrivende for det ordet, når jeg tenker meg om. Man skal nemlig se seg for før man går over veien.

Det heter seg at pennen er mektigere enn sverdet. Om man er flink med ord, kan man sette mange vanskelige ord etter hverandre i en setning og få folk til å føle seg dumme, selv om de egentlig ikke er det. Eller man kan bruke ord for å skape avstand og peke på forskjeller. Du kan forsterke hat og frykt, få noen til å føle seg innenfor og andre utenfor.

Gode ordsmeder kan gjøre mye rart med ord. Det beste med ord er at de kan gjøre folk så glade. Små sammensetninger av gode, beskrivende ord kan forandre dagen til et menneske. Dagen kan snu fra helt håpløs, til ganske fin faktisk. Kanskje enda bedre.

I dag var det et lite menneske, omtrent en meter kortere enn meg, som ga meg et sånt ord. Og sakte men sikkert snudde dagen min fra å være ganske tung, til å bli sånn rimelig super. Det er jammen ikke verst. Så nå tenker jeg at det må være en fin ting å prioritere. Så denne er til deg fra meg, inspirert av en frittalende liten gutt jeg traff i dag: 

- Du er kul!
Bare så du vet det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar