Jeg skal med en gang innrømme at jeg ikke er objektiv i denne saken. Jeg er både lærer selv, og jeg har barn som går på skole. Og som de fleste andre har jeg gått på skolen selv, så jeg har helt klart forutinntatte meninger. Det er derfor jeg blir så provosert.
Det som provoserer meg , kommer fra en fredelig, antagelig
intetanende forsker fra NIFU, Vibeke Opheim. NIFU står for Norsk Institutt for
studier av Informasjon, Forskning og Utdanning, og Opheim leder et forskningsprosjekt
som ser på sammenhengen mellom ressurser og resultater i skolen. Hun sier dette
til nrk.no, and I quote:
– I de analysene vi har gjort har vi
ikke klart å påvise en direkte sammenheng mellom elevers prestasjoner og
lærertettheten.
Opheim mener selvsagt godt. Hun er, som de fleste andre
forskere, opptatt av nøyaktighet og sannferdighet. Man kan ikke hevde noe man
ikke har dekning for basert på gyldig tallmateriale og nitidig forsking. Det
Opheim muligens ikke ser, er at hennes ”inconclusive evidence” brukes som
argument for det motsatte. Og dette er rimelig sentralt. Forskeren sier nemlig
også:
– Vi vet ikke så mye om hva økt lærertetthet vil føre til.
Det Opheim egentlig sier, er altså at vi ikke har filla
peiling på hva som vil skje om vi får flere lærere inn i et klasserom. Kanskje
vil de begynne å krangle, kaste paier på hverandre, eller så vil bare én av dem
jobbe, mens den andre sitter på facebook og skriver statusoppdateringer: ”Snoozer
på jobb mens andre jobber – sleiplærersmilefjæs!” Alle helt sikkert valide
muligheter. Vi kan i hvert fall ikke påstå sånn helt uten videre at flere
lærere i et klasserom vil bety at flere elever får hjelp når de trenger det.
Skulle tatt seg ut.
Kunnskapsministeren synes at dette er et glimrende argument
til å gå bort fra løftet om økt lærertetthet. Minerva-journalist Jan Arild
Snoen applauderer konklusjonen på Twitter. Han mener at det kun er tre mulige
motiver for ønsket om et maksantall elever per lærer. I prioritert rekkefølge
er dette enten: Økt forhandlingsmakt til lærerne – altså at
lærerorganisasjonene vil bruke dette som pressmiddel til å forhandle seg fram
til bedre lønn. Eller: At lærerne får et bedre arbeidsmiljø. Dette må selvsagt
unngås for enhver pris, og kan vel umulig ha noe å si for elevenes
læringsmiljø. Og endelig: Skape en bedre skole for elevene. Dette motivet slås
i følge Snoen i hjel av de to foregående motivene. Catch 22, if you will. Vel,
jeg kaller det svada.
Fri som jeg er fra objektivitetskrav, kan jeg fastslå at det
som hevdes fra forskerfronten og Minerva-journalisten er meningsløst. Og det
verste er at det brukes som argumenter for å frata våre barn muligheten til mer
kontakt med læreren sin. Forskning har altså ikke klart å bevise at to lærere
kan lære 30 elever mer enn bare én lærer kan. Men forskning har heller ikke
bevist det motsatte. Likevel har vi politikere som glatt bruker dette som et
argument for IKKE å bevilge midler til å ansette flere lærere i skolen. DET
provoserer meg.
Til slutt et retorisk spørsmål. Når vi nå har bestemt oss
for at antall elever per lærer IKKE har noe å si for elevenes læring, hva tror
dere vil skje med klassestørrelsen da?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar