29. oktober 2011

Penger vi ikke har


Boligboblen
Jeg har lån opp til pipa. I hvert fall i følge Finanstilsynet, Norges Bank og finansjournalistene. Det er nemlig ikke sunt for økonomien å ha mer gjeld enn tre ganger husstandens samlede bruttoinntekt. Men det har altså jeg. Ikke så veldig mye mer, men nok til at jeg antagelig er i faresonen. Det til tross for at jeg nylig solgte meg ut av et vesentlig dyrere hus, og reduserte lånet mitt betraktelig.

Sånn som avisene framstiller det, er det bare et tidsspørsmål før jeg dukker opp på tv-skjermen i Luksusfellen. Likevel føler jeg at jeg har det ganske greit økonomisk. Jeg betaler på lånet mitt som en flink gutt hver eneste måned, selv etter at det dukka opp en bomregning på et par tusen i tillegg til alle andre faste utgifter. Det burde kanskje blinke noen varsellamper – men neida. Jeg føler meg sånn passe trygg på at jeg tåler lånet mitt rimelig bra. Til og med om renta skulle gå opp et hakk eller to.

Men det er ikke nok for Finanstilsynet. De er nemlig så bekymret for den norske privatøkonomien, at de vil gjøre det enda vanskeligere å ta opp lån. De vil nemlig kreve 15 prosent egenkapital . På et lån på 2,5 millioner utgjør det 375 000 kroner. Har du så mye penger i banken? Jeg hadde i hvert fall ikke det da jeg skulle ut på boligmarkedet for første gang for snart 10 år siden. Da kostet en rekkehusleilighet ca 1,2 millioner. I Trondheim koster en rekkehusleilighet nå ofte over 3 millioner. 15 prosent av 3 millioner er 450 000 kroner. Kjenner du mange nyutdannede småbarnsforeldre med en sånn egenkapital?

Så er kanskje argumentet at de heller bør leie bolig, så de kan spare, og senere få råd til å eie egen bolig. Men er ikke litt av poenget med å eie egen bolig, at man sparer ved å betale til seg selv – i stedet for å betale ned på lånet til en annen huseier?

En annen ting Finanstilsynet vil, er å kreve avdragsbetaling fra første termin på lån som overstiger 70 prosent av boligens verdi. Med andre ord – har du dårlig råd, får du dårligere betingelser. Det er kun de som har god økonomi som skal få avdragsfrie perioder.

Jeg kunne pusta lettet ut og tenkt at det var godt jeg kom meg inn på boligmarkedet før bankene kneip igjen lommeboka.  Men så er det jo det at jeg har barn, og de blir jo voksne de også. Og så skal de ut på boligmarkedet. Det er vanskelig å si hvordan boligmarkedet ser ut i framtida, men det er lite som tyder på at boliger blir veldig mye billigere med det første.

Altså. Boliger blir dyrere, og lån blir dyrere – så framtida for våre barn blir at de må betale mer – for å få mindre. Om de i det hele tatt får lån da. Jeg leste nylig en artikkel om noen spennende nye telt. Oppblåsbare bobleformede trend-telt med oppblåsbare møbler, og gjennomsiktig teltduk. Kanskje det er løsningen for den oppvoksende slekt? Fra curling-generasjon til camping-generasjon, det blir jo litt av en overgang.

Men fortvil ikke.  Krona er sterk, oljen er dyr og hele syv av ti banker følger IKKE Finanstilsynets tilrådinger. Hvorfor gjør de ikke det, spør du? Tja - kanskje fordi de har lån opp til pipa de også, og at de trenger kunder mer enn de trenger sikkerhet?

Kanskje er det ikke lurt å ha lån opp til pipa. Men det vil jeg bare ha sagt:

At pipa – den er i hvert fall min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar